**جنگ نرم**

**جنگ نرم**
نویسندگان

مسئول کشته شدن سرنا شیم خبرنگار پرس تی‌وی کیست؟


سرنا شیم روز یکشنبه (۲۷ مهر) در حالی کشته شد که در ماموریت شغلی خود در ترکیه به پوشش اخبار مربوط به جنگ کوبانی مشغول بود.
وی از صحنه‌ی گزارشی در شهر سوروچ، واقع در استان اورفا در حال بازگشت به هتل محل اقامت خود بود که خودروی وی با یک ماشین سنگین تصادف کرد. هویت و موقعیت راننده کامیون مشخص نیست.

شیم شهروندی امریکایی با اصالت لبنانی است که در کشورهای لبنان، عراق و اوکراین برای پرس تی‌وی گزارش تهیه می‌کرد.
وی روز جمعه ضمن ابراز نگرانی از دستگیر شدن خود به پرس تی‌وی گفت آژانس اطلاعاتی ترکیه وی را احتمالا به دلیل تهیه گزارش‌هایی درباره موضع ترکیه در قبال تروریست‌های داعش در کوبانی و اطراف آن، به جاسوسی متهم کرده است.


شیم گفت وی از معدود خبرنگارانی بوده که به دنبال داستان‌های ورود پیکارجویان به سوریه از طریق خاک ترکیه بوده است. وی افزود تصاویری دریافت کرده که پیکارجویان در کامیون‌های متعلق به سازمان جهانی غذا و دیگر سازمان‌های غیر دولتی از ترکیه وارد سوریه می‌شده‌اند.
شیم اتهامات وارده به خود را به صراحت رد کرد و گفت از این اتهامات «شگفت زده» شده‌ام «زیرا چیزی برای پنهان کردن ندارم و به غیر از وظایف شغلی خود کار دیگری انجام نداده‌ام.» 

در همین رابطه حمید رضا عمادی، مدیر اتاق خبر شبکه پرس تی‌وی می‌گوید «مرگ مشکوک» خبرنگار این شبکه در ترکیه حادثه‌ای غم‌انگیز «برای همه‌ کسانی است که به دنبال حقیقت هستند.»

عمادی این سخنان را پس از مرگ مشکوک سرنا شیم، خبرنگار پرس تی‌وی در ترکیه بیان کرد.

عمادی با اشاره به نقش ترکیه در بحران منطقه گفت: «سرنا در گزارش زنده خود به پرس تی‌وی گفته بود که به جاسوسی برای مخالفان دولت آنکارا متهم شده است تنها به این دلیل که به جهان گفت چگونه آنکارا با تروریست‌ها در سوریه و عراق همکاری می‌کند و مانع از ورود مبارزان کرد به کوبانی و کمک به مبارزان این منطقه برای نبرد علیه داعش می‌شود.»

سرنا شیم روز جمعه به پرس تی‌وی گفت آژانس اطلاعاتی ترکیه وی را احتمالا به دلیل تهیه برخی گزارش‌ها درباره موضع این کشور در قبال تروریست‌های تکفیری داعش در کوبانی به جاسوسی متهم کرده و نگران است که دستگیر شود.

عمادی مرگ سرنا شیم در یک حادثه رانندگی را استدلالی کودکانه دانست و تصریح کرد: «سازمان اطلاعات ترکیه سرنا را برای این گزارش تهدید و او را به جاسوسی متهم کرد و دو روز بعد سرنا در یک حادثه رانندگی کشته می‌شود. اکنون قرن بیست‌ویکم است و کسی این استدلال‌های کودکانه ترکیه را نمی‌پذیرد که خبرنگار منتقد سیاست‌های آنکارا در یک حادثه رانندگی کشته شده است.»

مدیر اتاق خبر پرس تی‌وی تاکید کرد: «به اعتقاد ما دولت ترکیه باید برای این حادثه در برابر جامعه بین‌المللی پاسخگو باشد و باید علت آن را به طور دقیق بررسی کند.»

عمادی با اشاره به تابعیت امریکایی سرنا شیم افزود او در خاک ترکیه «در یک حادثه بسیار مشکوک کشته شد. ما منتظر واکنش دولت امریکا و درخواست این کشور از ترکیه برای شفاف‌سازی علت این حادثه هستیم.»

وی گفت سرنا شیم تنها به دلیل «انتقاد از کشوری خاص که با حمایت از تروریست‌ها در سوریه و عراق در حال ایجاد هرج و مرج در منطقه است» هرگز نمی‌تواند به لبنان بازگردد و دو کودک خود را ببیند.

عمادی تاکید کرد: «پرس تی‌وی حق دارد به لحاظ قانونی این موضوع را پیگیری کند.»

این در حالی است که ۵ مهر ۱۳۹۱ (۲۶ سپتامبر ۲۰۱۲) نیز مایا ناصر، خبرنگار پرس تی‌وی در سوریه، بر اثر اصابت گلوله یک تک‌تیرانداز پیکارجو به گردن و قفسه سینه او کشته شد.

عمادی از سازمان‌های «به اصطلاح» حقوق بشری به دلیل خودداری از محکوم کردن کشتار خبرنگارانی همچون مایا ناصر به شدت انتقاد کرد.

وی علت کشتار این خبرنگاران را استقلال آن‌ها در پوشش خبری تحولات و حقایق جاری در جهان دانست و گفت: «آن‌ها فقط حقایق را گزارش دادند نه آن چیز که رسانه‌های امریکایی از آن‌ها می‌خواستند گزارش دهند.»

عمادی از سکوت خبری رسانه‌هایی جهان درباره مرگ خبرنگار پرس تی‌وی انتقاد کرد و گفت این سکوت رسانه‌ای پیامی برای روزنامه‌نگاران مستقلی همچون سرنا شیم است. 

در همین حال یک تحلیلگر سیاسی از مقامات آنکارا و جامعه بین الملل خواسته است به طور شفاف و مستقل درباره مرگ مشکوک سرنا شیم، خبرنگار پرس تی‌وی در ترکیه تحقیق کنند.
ابراهیم موسوی، تحلیلگر سیاسی ساکن بیروت روز یکشنبه (۲۷ مهر) در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت: «همه نسبت به نحوه مرگ وی مشکوک و بسیار بدبین هستند.»

موسوی افزود: «از آنجایی که این حادثه در خاک ترکیه به وقوع پیوسته است، مقامات این کشور مسئول انجام تحقیقات شفاف و مفصلی هستند.»
وی همچنین خاطر نشان کرد مقامات ترکیه باید «گزارشی مفصل، شفاف، صریح و بی پرده از آنچه به وقوع پیوست» ارائه دهند.

این تحلیلگر افزود وی به دلیل «عملکردش برای پوشش حقایق» کشته شد. مقامات باید هر کاری که ممکن است انجام دهند تا تحقیقات به صورت بسیار شفاف برگزار شود...تا آنها بتوانند گزارش این تحقیق را به خانواده وی، پرس تی‌وی و همه خبرنگاران ارائه دهند.»
وی گفت: «ما باید سعی کنیم تا سایر سازمان‌های غیر دولتی نیز تحقیقات مستقل خود را انجام دهند.»


اعضای خانواده‌ی سرنا شیم، خبرنگار امریکایی-لبنانی شبکه پرس تی‌وی معتقدند مرگ دخترشان در ترکیه در تصادفی مشکوک رخ داده است.
خانواده سرنا در دیدار با کارکنان دفتر بیروت شبکه پرس تی‌وی در لبنان به بیان این اظهارات پرداختند.
آنها از آمدن به جلوی دوربین خودداری کرده ولی گفتند آنها گمان می‌کنند مقامات ترکیه به نوعی در مرگ فرزندشان مسئول هستند.
والدین سرنا اذعان کردند این مسئله را از طریق مجرای قانونی پیگیری می‌کنند. 

به گزارش پرس تی‌وی، یک تحلیلگر مسایل سیاسی از مرگ مشکوک سرنا شیم، خبرنگار پرس تی‌‌وی در ترکیه، به عنوان یک اقدام «ترور» از سوی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور نام برد.
شبیر حسنعلی، تحلیلگر سیاسی ساکن لندن، یکشنبه (۲۷ مهر، ۱۹ اکتبر) در گفت گو با پرس تی‌وی گفت: «واقعیت این است که رژیم اردوغان، خواهرمان سرنا را ترور کرد.»

این تحلیلگر مسایل سیاسی خاطر نشان کرد: «سرنا به شیوه‌ای خاص از سوی سازمان اطلاعات ترکیه تحت تعقیب قرار داشت.»
این تحلیلگر سیاسی افزود:«سرنا ترور شد چون وی حقیقت را درباره ماهیت رژیم ترکیه فاش کرد، این که این رِژیم مردم خود را سرکوب می‌کند، جمعیت کرد را سرکوب کرده است و این‌‌که به شدت از سازمان تروریستی داعش و عملکرد این گروه حمایت می‌کند.»

این تحلیلگر همچنین از کشته شدن مایا ناصر، خبرنگار دیگر پرس تی وی در سوریه نیز به عنوان اقدامی «ترور» از سوی گروه‌های تروریستی نام برد.


همچنین یک خبرنگار امریکایی، ضمن درخواست برای تحقیقی صریح و شفاف درباره مرگ سرنا شیم، خبرنگار پرس تی وی، افزود سازمان اطلاعات ترکیه احتمالا در این ماجرا دخالت داشته است.

جیمز موریس، تحلیلگرسیاسی پایگاه اینترنتی America-hijacked.com این اظهارات را روز یکشنبه (۲۷ مهر، ۱۹ اکتبر) در گفت و گو با پرس تی‌وی در تحلیلی درباره مرگ سرنا شیم، خبرنگار این شبکه در ترکیه در نزدیکی شهر کردنشین کوبانی ترکیه، بیان کرد. شهر کوبانی ترکیه صحنه درگیری‌های سنگین میان تروریست‌های داعش و مبارزان کرد است.

موریس افزود: «ضمن ابراز تسلیت به پرس تی وی و خانواده سرنا شیم، باید بگویم شنیدن خبر درگذشت این خبرنگار بی‌نهایت ناراحت کننده است. به نظر من انجام تحقیقی صریح و شفاف دربار مرگ وی بسیار اهمیت دارد.»

این مفسر سیاسی خاطر نشان کرد: «وی شجاعانه سرگرم تهیه گزارش از چیزی بود که من در پرس تی وی در مرز ترکیه و سوریه شاهد بودم. وی حتی اخباری را در ارتباط با چگونگی حمایت ترکیه از ستیزه جویان داعش، نامی که پرس تی وی و دیگر رسانه‌ها از این گروه نام می برند، منتشر کرد؛ این که این ستیزه جویان به سوریه می روند و به جنگ داخلی در این کشور دامن می زنند.»

این تحلیلگر همچنین اقدام ترکیه و امریکا را در حمایت مالی از تروریست‌ها در سوریه که از سال ۲۰۱۱ میلادی صحنه درگیری‌های مرگبار است، محکوم کرد. از زمان شروع این بحران، امریکا و متحدان منطقه‌ای آن به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از ستیزه جویان فعال در خاک سوریه حمایت کرده‌اند.

موریس از مرگ سرنا شیم به عنوان «پیام شومی» برای خبرنگارانی که اخبار سوریه را پوشش می‌دهند و یا قصد این کار را دارند، نام برد.
وی افزود: «به نظر من موضوع خیلی مشکوک است. من در یکی از گزارش‌های اخیر سرنا شیم دیدم که وی می‌گوید سازمان اطلاعات ترکیه به دنبال اوست. و ناگهان، زمان کوتاهی پس از انتشار این گزارش، وی در سانحه‌ی مرموز تصادف کشته می شود.»


برگرفته از سایت سیاست ما.

  • میراث دار آسمان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی